Takenpakket basisschool

Windows    Andere onderw.    Didactisch    OpenOffice    Leerlingen    Takenpakket    Hotpotatoes

De internettaken die de leerlingen van onze scholen krijgen, vindt u ook hier.  Deze pagina is nog in een beginstadium, maar zal uiteindelijk een schat aan taken bevatten.  In het linkervak onder het nummer staat telkens de eindterm. (in voorbereiding)

Kleuters       Eerste leerjaar    Tweede leerjaar          Tweede graad         Vijfde leerjaar         Zesde leerjaar

Kleuters

Taak 1 : ketting rijgen Maak de ketting af.  
Taak 2 : kleuren Kleuren herkennen en associëren.  Het ruimteschip heeft een bepaalde kleur.  Zet die ventjes erin met de muis.  
Taak 3 : kleuren in rooster zetten Moeilijk : werken met een matrix.  Zet de vormen bij de juiste kleur in het rooster.  
Taak 4 : vormen Vormen willen met de raket terug naar huis.  Sleep deze vormen naar hun plaats.  
Taak 5 : vormen 2 Wat zit er achter het doek?  Kies de juiste vorm en het doek gaat omhoog.  
Taak 6 :  
Taak 7 : meer of minder Meer of minder.  Waar zitten er meer of minder mensen : in de bus of aan de halte?  Geluid is nodig.  
Taak 8 : wroet Het doel van Wroet is kinderen te helpen bij de ontwikkeling van hun woord- en taalbegrip.
Samen met Wroet de mol kunnen ze op zoek gaan naar de mooiste plaatjes. Deze plaatjes zijn afgestemd op de belevingswereld van kinderen in deze leeftijd. Als ze eenmaal een beeld hebben gekozen, verschijnt het bijbehorende woord in beeld en is het ook te horen. De kinderen kunnen de plaatjes openen, bekijken en er hun woordbegrip mee oefenen.
Naast honderden plaatjes, bevat Wroet ook bewegende beelden, zoals animaties, bewegende kleurplaten en korte filmpjes. Wroet helpt kinderen ook bij de ontwikkeling van de eerste internetvaardigheden, zoals het klikken met de muis en het openen en sluiten van vensters.

Ook een belangrijk programma voor anderstalige nieuwkomers in de kleuterschool, maar ook in klas 1 en 2.

Taak 9 : clowns (1-1 relatie) De clowns missen telkens iets.  Hoeveel clowns?  Zoveel  zaken moet je aanklikken.
Taak 10 : boodschappen doen Tel goed hoeveel zaken er in de zak moeten zitten.  Kies dan de juiste zak.
Taak 11 : cijfers in volgorde Klik de getallen in volgorde aan.  Zo komt er een tekening te voorschijn.
Taak 12 : hoeveel ballen? Storing op televisie.  Hoeveel ballen zijn er?  Klik het juiste cijfer aan en de storing verdwijnt.
Taak 13 :  
Taak 14 : leren lezen (uitgebreid programma) Als het intro is geëindigd, kan er tussen drie oefeningen worden gekozen;
- Klanken oefenen
- Woorden herkennen
- Woorden schrijven
Taak 15 : leren lezen Heel wat online oefeningen.  Kies een letter en je krijgt woorden waar je tekeningen bij moet plaatsen.
Taak 16 : dotje Heel knappe site voor kleuters met verschillende activiteiten.  Geluid is nodig!

Eerste leerjaar

Taak 1 : flitsbeelden 1  Deze taak bestaat uit verschillende onderdelen.  Allereerst kiezen we voor handen zonder tijdslimiet.  Begin van 5 seconden en ga dan naar 1 seconde.  (Als test kan het met tijdslimiet)  
Taak 2 : flitsbeelden 2 Neem nu dobbelstenen zonder tijdslimiet.  Begin weer van 5 seconden en maak moeilijker tot 1 seconde.  (Als test kan het met tijdslimiet)  
Taak 3 : flitsbeelden 3 Flitsbeelden 3.  Neem nu rekenrek onder de 10.  Begin weer van 5 seconden en ga tot 1 seconde.  (Als test kan het met tijdslimiet)  
Taak 4 : flitsbeelden 4 Flitsbeelden 4.  Kies nu voor eierdozen zonder tijdslimiet.  Weer van 5 seconden naar 1 seconde.  (Als test kan het met tijdslimiet)  
Taak 5 ; letters leren Deze oefening is goed om de lettertjes te leren kennen.  Zet wel de luidsprekers op of gebruik een hoofdtelefoon.  
Taak 6 :   
Taak 7 : tellen tot 10 Een toffe activiteit voor het begin van het eerste.  Hoeveel poppetjes zijn uit de bus gestapt en hoeveel zitten er nog op?  Je hebt wel een hoofdtelefoon nodig.  
Taak 8 : optellen tot 10 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 9 : aftrekken tot 10 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 10 : erbij- en erafsommen tot 10 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 11 : wiskunde uitgebreid wiskundepakket voor 1ste leerjaar

Tweede leerjaar

Taak 1 : + en - tot 20 We spelen drie op een rij met optelsommen en aftreksommen. (rechts boven)  Klik op de link hieronder en klik dan op het negenveld.  Wil je moeilijker?  Verander dan 3 op een rij in 5 op een rij. (links)  Speel het spel vijf keer.  
Taak 2 : + en - tot 20 (2) Ben je al goed in rekenen tot 20?  Probeer maar.  Klik hieronder.  Klik dan op "5+1" en zet het spel op "optellen en aftrekken" en op "0 tot 20".  Ligt de uitkomst tussen 0 en 10 of tussen 10 en 20?  Werk met de pijltjes.  
Taak 3 : flitsbeelden tot 20 Flitsbeelden.  Dit kennen ze nog van vorig schooljaar.  Goed om de getallen tot 20 terug in te oefenen. Kies rekenrek tot 20 en ga van 5 seconden naar 1 seconde.  Als test kan eronder met tijdslimiet gebruikt worden.  
Taak 4 : flitsbeelden munten tot 20 Kies voor munten 2.  Bedragen tot 20 worden ingeoefend met muntjes van 5, 2 en 1.  Ga weer van 5 seconden naar 1 seconde en met tijdslimiet kan als toets worden gebruikt.   
Taak 5 : euromemory Aanklikken en spelen.  De kinderen leren de euromunten kennen.   
Taak 6 :  
Taak 7 :  
Taak 8 :  
Taak 9 :  
Taak 10 : getal-slierten De getallenrij wordt verdeeld in groepen van 5.  Sleep de getallen naar de juiste plaats op de getallenrij.  Speel het spel een keer, klik dan op vernieuwen (bovenaan) en vraag de volgende leerling.
Taak 11 : spaarkoker Dit programma stimuleert kinderen om gebruik te maken van de 5-structuur op een maatverdeling.  In dit spel staat de getallenlijn verticaal op het scherm, in de vorm van een maatverdeling van een spaarkoker waar je munten in kunt bewaren.   De kinderen moeten het correcte getal intikken. 
Taak 12 : tafels oefenen met postzegels De computer vraagt tafelsommen.
Kies een tafel en druk op "Begin".
Als steun staat bij elke som een plaatje van een brief met postzegels.
Taak 13 :  Welk getal behoort tot de tafel van... Klik op het getal waarvan je de tafel wil oefenen.  Welk getal behoort tot die tafel? 
Taak 14 : erbij- en erafsommen tot 20 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 15 : erbij-, eraf- en keersommen tot 20 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 16 : tafels oefenen per twee Tafels oefenen op het honderdveld.  De ene leerling zegt een keertafel, bv. 6x7, de andere klikt eerst in de verticale en dan in de horizontale balk deze getallen aan, probeert zelf de uitkomst te vinden en klikt dan om =.
Taak 17 :  
Taak 18 :  
Taak 19 : tekenen en kleuren Maak een mooie tekening met al deze vormen.
Taak 20 : wiskunde Uitgebreid wiskundepakket voor het tweede leerjaar

Tweede graad

Taak 1: kunstvloer getallen Ben jij een echte kunstenaar?  Maak dan deze kunstvloer af!  Het kleinste vlak heeft waarde 1.
Weet jij nu hoeveel de andere vlakken zijn?  
Klik op een vlak, typ dan het goede getal in en druk op enter.  Als het goed is wordt het vlak geverfd, is het fout dan zie je een rode rand om het vlak.  Kies nu twee opdrachten.  De andere kan je nog later maken.  Veel succes!   
Taak 2 : keersommen Denkelijk speelde je al eens drie op een rij.  Deze keer met keersommen.  Zet rechts bovenaan op keersommen.  Speel dan het spel 5 keer.  Indien het makkelijk gaat, zet het dan links op 5 op een rij.   
Taak 3 : bewerkingen We gaan deze keer de vier bewerkingen inoefenen. Klik hieronder en klik dan op rekenen.  Maak een volledige reeks B en daarna ook de volledige reeks C.  Een reeks stopt als er gevraagd wordt om je naam in te vullen.    
Taak 4 : spelen met getallenrups Zoek de langste rups.  Begin met een getal kleiner dan 100 in het eerste vak.  Als je het getal door 2 kan delen, zet dat dan in het volgend vak.  Kan je het niet delen, noteer dan het getal dat 1 groter is.  Probeer dan de langste rups te vinden.   
Taak 5 :  
Taak 6 : lengtematen Meten en metend rekenen.  De lengtematen kan je hier inoefenen.  Klik in het linkervak en je krijgt oefeningen op te lossen.  Rechts klikken geeft je 10 minuten om ze op te lossen.  
Taak 7 : vlakjes klikken Klik op de vlakjes en maak een eigen patroon.  Als je op de knop animatie klikt, gaat de bol draaien.  Je kan de bol ook met de muis laten draaien.  Nadien maak je de bol terug leeg door ze terug uit te klikken.
Taak 8 : erbij- en erafsommen tot 100 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 9 : erbij-, eraf- en keersommen tot 100 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 10 : erbij- en erafsommen tot 200 Je krijgt 60 seconden om zoveel mogelijk correcte oefeningen te maken.  Na 60 seconden speel je nogmaals door bovenaan op vernieuwen te klikken.
Taak 11 : tafels oefenen Maak de vermenigvuldiging, klik op de juiste uitkomst in het 25-veld en probeer alle getallen weg te krijgen.  Opnieuw proberen?  Klik "New game".
Taak 12 :  
Taak 13 :  
Taak 14 :  
Taak 15 :   
Taak 16 : Rekenen met plezier Kies zelf de moeilijkheid van je oefeningen.  Oefen dan tien minuten op jouw niveau.  Te makkelijk?  Pas de oefenreeks zelf aan.  Doe dat bij : "Hoe groot mogen de getallen zijn?"
Taak 17 :  
Taak 18 : wiskunde uitgebreid wiskundepakket voor het derde leerjaar
Taak 19 : wiskunde uitgebreid wiskundepakket voor het vierde leerjaar

Vijfde leerjaar

Taak 1 : verkeerstest Beste leerling.  Hieronder zie je de naam van een website. Dat zie je aan de www. Je ziet ook dat hij onderstreept is. Ga met de muis tot aan deze site. Je ziet dat het pijltje verandert in een handje. Dit wil zeggen dat je hierop mag klikken en dan kom je op die site. Dit noemen we een HYPERLINK. Klik erop en maak de verkeerstest. Probeer altijd je venster te maximaliseren. (rechts bovenaan naast kruisje)  Veel succes!
Taak 2 : werken met euromunten Klik op onderstaande link. Er opent zich een werkblad om te werken met euromunten. Maak de 20 opgaven en sluit dan het werkblad.   Veel succes!
Taak 3 : bouwplaten veelvlakken Als je hieronder klikt worden bouwplaten van veelvlakken.  De bouwplaten kunnen worden in elkaar gezet tot een drie-dimensionale figuur.   Door met de muis de rode knop van 0 naar 100 te verschuiven, wordt de figuur in elkaar gezet.  Met de muis kan je de figuur ook draaien in allerlei richtingen.  Doe dit voor de vijf ruimtefiguren.  Veel plezier! 
Taak 4 : bewerkingen Deze maal gaan we op bezoek bij de rekenfabriek.  Je moet met de vier getallen zo dicht mogelijk bij het doelgetal komen.  Er zijn vijf opgaven.  Probeer zoveel mogelijk punten te verzamelen.  Je mag alle bewerkingen gebruiken.  Je kan maximaal 50 punten behalen! 
Taak 5 :  
Taak 6 : hoogtekaart  Klik op hoogtekaart.  Je ziet een bovenaanzicht van een blokkenbouwsel.  Er staat telkens hoeveel blokken er op welk vak moeten staan.  Maak de 10 opdrachten.
Taak 7 : flipporekenen In taak 4 werkte je met de rekenfabriek.  Deze keer moet je werken naar het getal 24.  Gebruik ALLE getallen door de vier hoofdbewerkingen toe te passen en kom zo dicht mogelijk bij 24.
Taak 8 : robot gaat op weg Robot 1.  Robot Piep moet naar de rode punt, want daar kan hij zichzelf opladen.
Je kunt hem besturen door een draai-opdracht (0 tot 360°) of een loop-opdracht te geven. (1 vakje is 5 stappen)
Taak 9 : robot moet omlopen Robot 2.  Robot Piep moet naar de rode punt om zich op te laden, maar het snoer zit in de weg.
Wat is de kortste route om de machine heen?  Je kunt hem besturen door een draai-opdracht (0 tot 360°) of een loop-opdracht te geven. (1 vakje is 5 stappen)
Taak 10 : robot, val niet in het water Robot 3.  Robot Piep moet naar de rode punt om zich op te laden, maar hij moet over de steigers lopen.
Pas op dat hij niet in het water valt.  Je kunt hem besturen door een draai-opdracht (0 tot 360°) of een loop-opdracht te geven. (1 vakje is 5 stappen)
Taak 11 :  
Taak 12 :  
Taak 13 : werking van de sluis Weet je nog hoe een sluis werkt?  Bekijk deze animatie.
Taak 14 : met de fiets in het verkeer Ben je klaar om met de fiets in het verkeer te gaan?  We testen het.  Maak route 1 en 2.
Taak 15 : bouwen met blokken Klik op hoogtebouw.  Bouw de bouwsels die links staan na op het grondplan rechts.  Links- en rechtsboven kan je draaien.  Het grondplan staat wel vast.  Maak de 10 opdrachten.
Taak 16 :

 

Taak 17 : te voet door het verkeer Ben je klaar om te voet door het verkeer te gaan?  We testen het. Maak route 1 en 2.
Taak 18 : oppervlakte driehoek Bereken de oppervlakte van de rode driehoek.  Bij "level" kan je het niveau instellen en bij "give hint", krijg je wat hulp.  Niet makkelijk!
Taak 19 :  
Taak 20 : breuken Nogmaals breuken op deze Franstalige site. Klik op de eerste breuk en sleep ze naar het ventje.  Hij zet ze op de juiste plaats.  Klik dan op droite 1 - 8 en maak de breukoefeningen.  "Testez mes réponses" wil zeggen "controleer".
Taak 21 : wiskunde uitgebreid wiskundepakket voor het vierde leerjaar
Taak 22 :  
Taak 23 :  
Taak 24 :  

Zesde leerjaar

Taak 1 : aanzichten gebouw Aanzichten van een gebouw staan centraal in dit spel. Je kan op het scherm een gebouw van blokjes laten kantelen totdat je het gevraagde aanzicht hebt voorgedraaid.  Maak de 20 opgaven.  Veel succes!  
Taak 2 : delers Je hebt al jaren leren werken met delers.  Klik zo dadelijk hieronder en klik dan alle delers aan van het getal in het midden.  Als je denkt dat je ze allemaal hebt, klik dan op de hendel en de kluis gaat open.  Zorg wel dat de knop bij getallen van 0 tot 100 blijft staan.  Maak 5 opgaven!  Je mag gebruik maken van de rekenmachine ernaast.  
Taak 3 :  
Taak 4 : meetkundige doolhof Meetkundig door de mazen van het net.  Niet makkelijk deze keer.  Start de kubusdoolhof bij de pijl.  Ga al klikkend verder naar de uitgang en doe de opdrachten.   Deze opdracht kan je niet in één keer oplossen.  Je moet volgende keer wel terug van het begin starten.  De opdrachten zijn in de aard van : wat is evenveel/hetzelfde als.
Taak 5 :  
Taak 6 :  
Taak 7 : bouwen met blokken (1) Bouwen met blokken.  Klik op nabouwen en maak de oefeningen.  Dit is een makkelijke start voor binnen enkele taken.
Taak 8 : aanzichten Let op, dit is niet makkelijk.  welk aanzicht zie je? Voor- of  bovenaanzicht, onder- of achteraanzicht of links- of rechteraanzicht?  Maak de 20 opgaven.
Taak 9 : bouwen met blokken (2) Nachtbouw.  Je bouwt het bouwsel na, maar let op : de blokken zijn deze keer zwart en je kan ze enkel zien door te draaien.
Taak 10 : Romeinse cijfers Je krijgt een omzetter van onze cijfers naar Romeinse cijfers en omgekeerd.  Probeer zelf te vinden of gebruik de omzetter.  Vul dan de juiste oplossingen in.  Drukus knopus = enter / resetia = leegmaken
Taak 11:  
Taak 12 :  
Taak 13 :  
Taak 14 :  
Taak 15 :  
Taak 16 :  
Taak 17 :  
Taak 18 :  
Taak 19 : bouwen met drie kanten Klik op bouwen met drie kanten.  Je ziet een boven-, voor- en rechteraanzicht van een bouwsel.  Aan de hand daarvan moet je het nabouwen.  Maak de tien opdrachten.  Let op!  Dit is niet zo makkelijk.
Taak 20 : bouwen met blokken (slot) Klik op extra opdrachten.  Je krijgt hier 24 extra bouwopdrachten.  Laat nu zien dat je een volleerd bouwer bent.
Taak 21 :  
Taak 22 :  
Taak 23 : Rekenen met plezier Kies zelf de moeilijkheid van je oefeningen.  Maak dan oefeningen op jouw niveau gedurende tien minuten.
Taak 24 : reis door het zonnestelsel Klik op launch (vertrek) en klik dan op zonnestelsel.  Maak een verkenningstocht doorheen het zonnestelsel.  Je kan steeds terug met het pijltje.  Interessante info kan je steeds afdrukken met het printertje rechtsonder.
Taak 25 : Hoeveel weeg ik op een andere planeet? Klik weer op launch en klik dan op interactief.  Onderaan staat "Je gewicht op andere planeten".  Klik erop, vul je gewicht in en kijk na hoeveel je weegt op de andere planeten van ons zonnestelsel.  (niet witte dwerg en neutronenster!)  Op welke planeet weeg je het lichtste en op welke het zwaarste? Wil je nog meer lezen over de negen planeten, klik dan hier voor meer foto's en informatie.
Taak 26 : oppervlakte berekenen Bereken de oppervlakte van volgende vlakke figuren.  De site is wel in het Engels, maar het moet kunnen.  Kies eerst "Number of problems" het aantal oefeningen.  Bereken dan de oppervlakte en tik dat getal in.
Taak 27 :  
Taak 28 :  
Taak 29 :  
Taak 30 :  
Taak 31 :  
Taak 32 :  
Taak 33 : wiskunde uitgebreid wiskundepakket voor het zesde leerjaar
Taak 34 :  
Taak 35 :  

Home     ICT-coördinatoren     Leerlingen